Van links naar rechts: Liesbeth ten Barge, Kim te Kampe en André Bongers.

Kim te Kampe is student Publieke veiligheid en loopt stage op het Houtkamp College en het Ulenhof College in Doetinchem. Voor zowel Kim als de beide middelbare scholen een nieuwe ervaring. Nooit eerder liepen studenten van deze opleiding stage op een middelbare school.

De stage van Kim is een mooi voorbeeld van de wijze waarop partners in de regio elkaar helpen in deze coronatijd. De middelbare scholen zijn inmiddels weer (deels) geopend, maar wel onder voorwaarden. Zo geldt de 1,5-meterregel en zijn mondkapjes op bepaalde plekken in de school verplicht. Een behoorlijke klus om te handhaven. De ondersteuning van Kim kwam voor de scholen daarom als geroepen.

NIEUWE MOGELIJKHEDEN

Ook het Graafschap College was gebaat bij de stageplaatsen op de middelbare scholen. “Voor studenten van de opleiding Publieke veiligheid is het niet altijd makkelijk om een geschikte stageplaats te vinden. Onze studenten doen met name praktijk­ervaring op bij de politie en worden ingezet bij gemeenten, maar die hebben vaak een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De coronacrisis bemoeilijkt het vinden van een geschikte plek voor studenten. Gemeenten zijn te druk met het handhaven van de coronamaatregelen waardoor er minder tijd is om, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, stagiair(e)s te begeleiden. Dat er stageplaatsen op de middelbare scholen in Doetinchem beschikbaar kwamen, zorgde voor nieuwe mogelijkheden”, vertelt Liesbeth ten Barge, coördinator beroepspraktijkvorming bij het Graafschap College.

LEERZAME STAGE

“Samen met de scholen hebben we gekeken hoe onze studenten ingezet kunnen worden bij het handhaven van de maatregelen. De stage moet natuurlijk leerzaam zijn en voldoende gelegenheid bieden om de geleerde theorie in praktijk te brengen”, aldus Liesbeth. In totaal zijn op zes middelbare scholen studenten van het Graafschap College aan het werk. Kim loopt stage op twee scholen. “Op maandag, dinsdag en woensdagochtend ben ik op het Houtkamp College. Woensdagmiddag, donderdag en vrijdag word ik op het Ulenhof College ingezet.”

“Kim neemt verantwoordelijkheid en toont initiatief. Dat is heel belangrijk in dit werk”

THEORIE EN PRAKTIJK

Kim heeft het naar haar zin op beide scholen, maar vond het in het begin wel spannend. “De eerste dag zijn we door een aantal leerlingen bekogeld met sneeuw­ballen. Dat was wel even schrikken. Inmiddels zijn de leerlingen aan ons gewend en vinden ze het normaal dat wij rondlopen op school.” Ze vindt de stage ook leerzaam. “Ik heb vooral geleerd om leerlingen op een goede manier aan te spreken op gedrag. Soms mis ik wel wat actie. Er zit verschil tussen handhaven op straat en op een middelbare school. Hier is het makkelijker, omdat de meeste leerlingen zich over het algemeen wel aan de regels houden. Situaties waar je bijvoorbeeld in het openbaar vervoer mee te maken krijgt, zijn veel lastiger. Dan moet je soms mensen aanspreken die onder invloed zijn. Dat zijn moeilijke situaties, maar daar leer je ook juist van.” Liesbeth beaamt dat. “Op de middelbare scholen komen de studenten niet met alle aspecten van het vak in aanraking. Dat vangen we op door studenten, als ze klaar zijn met hun stage, op school simulatielessen en rollenspelen aan te bieden. Dan leren ze bijvoorbeeld hoe ze met pittige confrontaties, zoals in het openbaar vervoer, moeten omgaan.”

INITIATIEF

André Bongers, pedagogisch conciërge op het Houtkamp College en Ulenhof College en begeleider van Kim, is zeer enthousiast over Kim. “Ik leer haar hoe ze het best het gesprek kan aangaan en dat het goed is om te achterhalen waarom iemand bepaald gedrag laat zien. Dat pakt ze goed op. Ze durft leerlingen aan te spreken op gedrag. En ze doet meer dan alleen de regels handhaven. Ze signaleert ook andere problemen. Zo viel haar en een medestudent op dat een leerling steeds alleen zat in de pauze. Ze zijn met haar in gesprek gegaan en toen bleek het meisje gepest te worden. Dat hadden ze goed gesignaleerd en aangepakt. Daar stond ik versteld van. Kim neemt verantwoor­delijk­heid en toont initiatief. Dat is heel belangrijk in dit werk, dus heel goed dat ze dat ook doet”, aldus André.

DE WERKDAG VAN KIM

Hoe ziet een dag van Kim te Kampe eruit? “Elke dag begin ik om 08.00 uur met surveilleren. Hierbij houden we toezicht bij de fietsenstalling, controleren we op mondkapjes en het desinfecteren van de handen bij binnenkomst. Wanneer leerlingen geen mondkapje bij zich hebben, schrijven we hun naam op. Als het vaker voorkomt, sturen we een brief naar de ouders. Tijdens de les­wisselingen of de pauzes loop ik rond om te kijken of alles volgens de regels verloopt. Bijvoorbeeld of leerlingen zich houden aan de looproutes door de school. Als de leerlingen les hebben en in de lokalen zitten, heb ik tijd om aan opdrachten te werken.” André Bongers: “Kim heeft de opdracht gekregen om, samen met een andere stagiaire, een vluchtplan te maken voor het Houtkamp College.”

MEER LEZEN OVER

DEEL DIT ARTIKEL