HAROLD VULINK VRAAGT

WAT IS HET GEHEIM VAN EEN GOEDE BROEDPLAATS?

De rubriek VRAAGT geeft onze relaties, studenten en medewerkers de kans om een vraag te stellen. In editie 4 van WERKT! stelde Harold Vulink een vraag aan ondernemer Jeroen Schreurs uit Winterswijk.

Harold Vulink, Innovatiemakelaar Achterhoeks Centrum voor Technologie.

Harold Vulink: “Om een aantrekkelijke regio te blijven, hebben we ‘onafhankelijke doeners’ nodig: mensen met een visie die, los van alles, hun ideeën waarmaken.” Volgens hem is Jeroen Schreurs zo'n onafhankelijke doener. Tien jaar geleden heeft hij in Winterswijk de voormalige meubelzaak van zijn ouders omgetoverd tot een ‘broedplaats’ waar ondernemers hun ideeën concretiseren.

Wat is volgens Jeroen Schreurs het geheim van een goede broedplaats?

“In het ondernemerscentrum in Winterswijk bied ik zo'n twintig verschillende onder­nemers een werkplek. In Doetinchem heb ik een soortgelijk centrum opgezet, waar onder andere het Flox Ondernemers­huis is gevestigd met dertig ondernemingen. Om van een ondernemers­centrum een succes te maken, is het verhuren van werkplekken alleen niet voldoende. Je hebt een aanjager en verbinder nodig. Iemand die de kwaliteiten van de ondernemers ziet en de juiste mensen met elkaar in contact brengt. Op die manier kun je kennis en ervaring delen en elkaars netwerk benutten. Dat draagt bij aan het succes van de individuele ondernemer, maar zorgt ook voor nieuwe initiatieven onderling”, antwoordt Jeroen.

DOOD OF DE GLADIOLEN

In de afgelopen tien jaar heeft Jeroen in zijn ondernemerscentra heel wat zelfstandigen voorbij zien komen. Succesvolle onder­nemers die het centrum weer hebben verlaten omdat ze te groot werden. Maar ook ondernemers die het helaas niet hebben gered. Ik heb geleerd vooraf nooit een oordeel te vellen over de slagingskansen van een idee. Het is best vaak voorgekomen dat een idee dat ik op voorhand zelf niet zag zitten, aan de basis lag van een succesvolle onderneming. Omgekeerd is ook gebeurd: startende ondernemers met een goed idee die het niet hebben gered. “Wat mij betreft staat of valt ondernemen met risico's nemen. Het is haast niet te combineren met een baan in loondienst, of je moet echt een enorm doorzettingsvermogen hebben. Het is ‘de dood of de gladiolen'. De mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn, daar moet je ze durven plukken.”

WERKEN, WONEN EN RECREËREN

Het is niet ‘zomaar’ dat Jeroen zich in Winterswijk en Doetinchem inzet voor de (startende) ambitieuze ondernemer. “Al sinds mijn 17e ben ik actief als onder­nemer. Na het afronden van mijn studie bleef ik in de Achterhoek wonen. Ik zag hier veel kansen. Vrienden vertrokken naar andere delen van het land. Zonde, maar ik begreep dat. De Achterhoek had hen op het gebied van werken, wonen en recreëren minder te bieden. Ik wilde dat veranderen door op deze drie gebieden de regio aantrekkelijker te maken.”

JEROEN SCHREURS

Jeroen is 35 jaar en groeide op in Winterswijk. Studeerde Economie & Logistiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ondernemen is hem met de paplepel ingegoten. Hij noemt zichzelf plannenmaker. Dankzij zijn vasthoudendheid en eigenwijze karakter lukt het hem om veel plannen te realiseren. Hij wil het mensen graag naar de zin te maken en doet dit door veel samen te werken. Onder andere met zijn beide zussen en zwagers, die inmiddels ook onderdeel zijn van enkele van zijn ondernemingen.

BOWLEN OP ZOLDER

Naast het runnen van twee ondernemers­centra houdt hij zich daarom bezig met diverse huisvestingsprojecten. Zoals het project ‘Oldschool’. “In het voormalige schoolgebouw van de ‘De Driemark’ in Winterswijk hebben we dertig ruime en betaalbare appartementen gerealiseerd voor jongeren tussen de 18 en 35 jaar. In het pand is ook een horecagelegenheid gevestigd en binnenkort openen we er een hotel. In Doetinchem hebben we huisvestings­plannen voor jonge mensen in de voor­­malige gevangenis ‘De Kruisberg’. We hebben studenten van de opleiding Smart Building gevraagd mee te denken. De opdracht: ontwerp je ideale woon- en leefomgeving. Geweldig om hun goede ideeën te zien. Al moet ik eerlijk zijn dat het idee van een bowlingbaan op de zolder van het pand mij niet zo geslaagd leek", lacht Jeroen.

GESTRANDE WERELDREIZIGER

Ook op het gebied van recreatie heeft Jeroen inmiddels de nodige ideeën kunnen realiseren. “Ik heb verschillende evenementen georganiseerd, drie escaperooms en meerdere horeca­gelegenheden geopend en vorig jaar ben ik een pop-up glamping begonnen.” Een concept dat dankzij de coronacrisis is ontstaan. We wilden jonge mensen, die normaal gesproken op vakantie gaan naar landen als Bali, Ibiza en Mexico of festivals als Tommorowland en Lowlands bezoeken, dichtbij huis een alternatief bieden. In slechts een maand tijd hebben we, mede dankzij de medewerking van de gemeente, in Eibergen/Rekken een ‘natuurhotel voor de gestrande wereldreiziger’ uit de grond gestampt. Natuurlijk hoop ik dat iedereen die dat wil zo snel mogelijk weer de wereld over kan reizen. Toch zie ik voor dit glamping-concept in de Achterhoek voor de toekomst zeker mogelijkheden. Hoe leuk is het om jonge mensen in het weekend een aantrekkelijke recreatiemogelijkheid bieden.”

SNELLER REAGEREN

Veel vrienden die de Achterhoek destijds verlieten, willen graag terugkeren. “Om een gezin te stichten, maar ook corona heeft een knop omgezet. Ze missen in de grote stad de ruimte van deze regio. Het vinden van geschikte huisvesting is alleen moeilijk. We hebben onszelf jarenlang als krimpregio aangemerkt en daar hebben we nu last van. Het kan ineens omdraaien. Dat laat de coronacrisis maar al te goed zien. Snel kunnen schakelen is belangrijk, zodat je direct kunt inspelen op de actualiteit. Door wetgeving is dat vaak niet mogelijk. Ik hoop dat dat in de toekomst verandert. Alleen dan kunnen we ambitieuze jongeren en ondernemers hier houden.”

VOLGENDE KEER: JEROEN SCHREURS VRAAGT

“Nico Wissing van NL Greenlabel is een ‘groene visionair'. Hij heeft veel ervaring met tuin- en landschapsontwerpen en een inspirerende kijk op duurzaamheid."

Hoe ziet hij de Achterhoek in 2040?

DEEL DIT ARTIKEL