DE + VAN SAMENWERKEN OP SPORTPARKEN

LEREN IN DE PRAKTIJK

Docenten Jolijn Obbink en Coen Lavalaye, buurtsportcoach Dennis Kock en studenten Niek de Geest en Famke Ruikes op de tribune van de sporthal in Genderingen.

In de kantine van de sporthal op Sportpark IJsselweide in Ulft bereiden eerste- en tweede­jaarsstudenten van de opleiding Sport en bewegen de Koningsspelen voor. Een bijzondere plek voor een klaslokaal? Niet voor deze ‘hybride’ studenten, die samen met maatschappelijke partners wekelijks theorie en praktijk vormgeven op het sportpark.

Famke Ruikes en Niek de Geest zijn twee van die studenten. Als eerste­jaarsstudent is Famke tijdens de Konings­spelen samen met haar jaargenoten verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma en de begeleiding van de deelnemers. De activiteiten zijn uitgedacht en samengesteld door de tweedejaars, waaronder Niek. Zij instrueren en begeleiden de eerstejaars.

THEORIE EN PRAKTIJK

“We organiseren voor vijfhonderd basis­schoolleerlingen uit Ulft en Gendringen de Koningsspelen op de schoollocaties. Daarvoor moeten niet alleen activiteiten bedacht worden, maar bijvoorbeeld ook materialen geregeld worden en indelingen gemaakt worden. Dan is het makkelijk dat je op het sportpark zit, want je kunt snel even naar buiten om iets uit te testen”, zegt Niek. “Maar niet alleen voor de Konings­spelen is het handig om hier te zitten”, vult Famke aan. “We kunnen hier op andere donderdagen theorie en praktijk veel makkelijker aan elkaar koppelen dan we dat tijdens andere lesdagen op school kunnen. Hier leren we toch in de omgeving waarin we later ook willen werken.”

PARTNERS OP HET SPORTPARK

Een meerwaarde van hybride onderwijs die vakdocenten Jolijn Obbink en Coen Lavalaye ook zien. “De aanwezigheid van studenten op het sportpark biedt voor het onderwijs zeker grote voordelen. Bovendien bevordert het ook de samenwerking met partners op het park. Sportverenigingen, maar ook andere maatschappelijke organisaties waarmee we samenwerken of willen samenwerken”, zegt Coen. Jolijn vult aan: “We kunnen hier veel meer praktijk aanbieden. Studenten kunnen gymlessen verzorgen voor basisschoolleerlingen die hier wekelijks komen. Doordat ze iedere week op het sportpark zijn, krijgen ze sneller een band met de kinderen of andere doelgroepen waarmee ze hier werken. Een belangrijke basis voor hun opleiding.”

“De aanwezigheid van de studenten is een grote meerwaarde voor ons”
Esther Sullivan.

GROTE MEERWAARDE

Als maatschappelijk partner werkt buurt­sportcoach Dennis Kock van Helpgewoon Buurtsport op Sportpark IJsselweide al intensief samen met het Graafschap College en de studenten. “Als buurtsport­coach heb ik een regierol in de activiteiten die studenten en wij samen organiseren en uitvoeren. Zoals de sportcarrousel, die iedere donderdagmiddag gehouden wordt voor leerlingen van de basisschool­leeftijd. Deze deelnemers krijgen allerlei sporten en spelletjes aangeleerd. De aanwezigheid van de studenten is dan een grote meerwaarde voor ons.”

ZES SPORTPARKEN

Sportpark IJsselweide is een van de zes sportparken waarmee het Graafschap College samenwerkt. “In Winterswijk en Doetinchem zijn we al drie jaar aanwezig en van daaruit hebben we de samenwerking uitgebreid. Inmiddels zitten we ook in Didam, Borculo, Aalten, Dinxperlo en Lichtenvoorde met twee leerjaren op het sportpark”, zegt Esther Sullivan, projectleider hybride leren van de opleiding Sport en bewegen. Op ieder sportpark werkt het Graafschap College nauw samen met enkele partners. “Dat kunnen sportverenigingen zijn, maar ook maatschappelijke organisaties uit de sectoren zorg, onderwijs en welzijn. We willen het liefst voor de drie uitstroom­richtingen van onze opleiding Sport en bewegen, Buurtsportcoach, Lifestylecoach en Bewegingsagoog samenwerkingen aangaan. Naast eerste- en tweede- zullen ook vierdejaarsstudenten vanuit de drie richtingen een rol krijgen op de sportparken.”

BETER AANSLUITEN

Door toekomstige professionals en hun werkgevers al nadrukkelijk in de opleidingsfase bij elkaar te brengen, wil het Graafschap College samen met het werkveld opleiding en praktijk nog beter op elkaar laten aansluiten. “Het enthousiasme op de zes sportparken is erg groot. Onder docenten, studenten en bij onze partners,” geeft Esther aan.

VEELZIJDIGER IN BEWEGING

SUBSIDIE ALS VLIEGWIEL VOOR HYBRIDE LEREN

Het Graafschap College heeft samen met Achterhoek in Beweging en 21 regionale partners uit zorg, onderwijs, sport en welzijn het doel om te werken aan de verdere ontwikkeling en professionalisering van de open vitale sportparken. Door studenten op te leiden en te laten begeleiden door zowel docenten als werkveldprofessionals en een curriculum te ontwikkelen dat daarop aansluit. Hiervoor hebben de partners van het Regionaal Investeringsfonds (RIF) subsidie gekregen. Het doel van RIF is om mbo-studenten nog beter voor te bereiden op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt, door hen al tijdens hun studie te laten werken te midden van de nieuwste ontwikkelingen en methodieken van de branche. Voor de regio Achterhoek vinden veel van deze ontwikkelingen, onder de noemer 'Veelzijdiger in Beweging', plaats op de open sportparken.

DEEL DIT ARTIKEL