DE + VAN SAMENWERKING MET HET KONINGIN BEATRIXCENTRUM

LEREN IN EEN HYBRIDE LEEROMGEVING

Van links naar rechts: Monique Loda, Anouk Thiele en Marcel Beukers.

Om met het onderwijs continu aan te kunnen sluiten op veranderingen in de maatschappij en het werkveld, wordt binnen het Graafschap College voortdurend gewerkt aan hybride, innovatief en gepersonaliseerd (HIP) onderwijs. Steeds vaker worden school en beroeps­praktijk fysiek bij elkaar gebracht en ontstaan hybride leeromgevingen.

Het Koningin Beatrixcentrum in Wehl is zo’n hybride leeromgeving waar studenten van de opleidingen Horeca, Facilitair leidinggeven en Travel, leisure and hospitality sinds begin dit jaar één dag per week worden opgeleid. Het multi­functionele centrum is onderdeel van Stichting Sport & Recreatie Wehl en geschikt voor sport- en culturele evenementen. Ook beschikt het over een horecagelegenheid, bar BEA.

GOUDEN COMBINATIE

Docent Horeca Marcel Beukers en Brenda Brands, docent bij de opleiding Travel, leisure and hospitality, zijn enthousiast over de nieuwe leeromgeving binnen het Beatrixcentrum. “Deze omgeving biedt zoveel mogelijkheden voor de drie opleidingen”, vindt Brenda. “Studenten kunnen onder begeleiding leren en werken in realistische situaties, maar ook met elkaar samenwerken. Niet alleen met studenten van verschillende leerjaren, maar ook van verschillende opleidingen”, zegt Marcel. De drie opleidingen hebben immers veel raak­vlakken. Door samen te werken, leren studenten van elkaar en kunnen zij elkaar versterken. Ook Monique Loda, bedrijfs­leider van het Beatrixcentrum is blij met de komst van de studenten. “We hoorden dat het Graafschap College op zoek was naar een gezamenlijke leer­omgeving voor studenten van deze opleidingen, dus we vonden elkaar snel. Nu zijn studenten vooral betrokken bij facilitaire werkzaam­heden en werkzaamheden in de keuken. Als er straks weer meer mogelijk is in ons centrum, kunnen studenten ook bij andere werk­zaam­heden ondersteunen, bijvoorbeeld bij de organisatie van culturele evenementen. Het mes snijdt echt aan twee kanten. De studenten leren van ons, wij leren van de studenten. Het is een gouden combinatie, een waardevolle samenwerking voor iedereen.”

ÉÉN PLEK

“In een hybride leeromgeving worden schools leren en leren op de werkplek op één plek bij elkaar gebracht. Theorie en praktijk kunnen op die manier direct aan elkaar worden gekoppeld”, legt Marcel uit. Ook de rol van de docent is anders. “Ik zie mezelf als coach in plaats van als docent”, zegt Brenda. Marcel sluit zich daarbij aan: “Ik geef geen klassikale theorielessen. Per student bekijk ik wat er nodig is. Waar is een student in de praktijk mee bezig en welke theorie moet er geleerd worden?” Dit is precies hoe Anouk Thiele, student Horeca, het ervaart: “We kregen de opdracht om een mocktail te bedenken. Terwijl we de opdracht uitvoerden, kwam de docent langs om de theorie te bespreken.”

“Het is een gouden combinatie, een waardevolle samenwerking voor iedereen”

GEEN ‘SCHOOL’

Anouk is enthousiast over het hybride leren. “Ik heb hier iedere maandag les. Daar kijk ik altijd naar uit. Het voelt niet als ‘school’, maar als echt werk.” In het Beatrixcentrum zijn alle faciliteiten aanwezig die de studenten tijdens hun opleiding nodig hebben. Voor de horecastudenten is er een moderne keuken, voorzien van alle benodigde apparatuur. De studenten Facilitair leidinggeven kunnen zich bezig­houden met receptiewerkzaam­heden, pandbeheer en specialistische schoonmaak­werkzaamheden. Ook is er een ruime toneelzaal mét podium voor de studenten van de opleiding Travel, leisure and hospitality. Student Chelsea Zorn vindt dit een pluspunt: “In de toneelzaal kunnen we allerlei activiteiten doen die aansluiten bij ons toekomstige werk in de praktijk.”

TOEKOMSTPLANNEN

Monique ziet voor de toekomst nog meer kansen. “Als de situatie rond corona het toelaat, kunnen we vanaf volgend schooljaar de samenwerking uitbreiden en de hybride leeromgeving optimaliseren. De studenten kunnen ons dan op veel meer onderdelen ondersteunen.” Studenten van de opleiding Facilitair leidinggeven kunnen een belangrijke rol spelen om van het Beatrixcentrum een ontmoetingsplek voor de buurt te maken. Brenda ziet ook mogelijkheden voor de studenten Travel, leisure and hospitality. “Hoe leuk is het als onze studenten een oud-Hollandse middag organiseren voor de bewoners van het naastgelegen woonzorgcentrum?” Als bar BEA weer open mag, kunnen de studenten van de opleiding Horeca ook hier ingezet worden. “Nu verzorgen wij de lunch voor medestudenten, dan kunnen we eten en drinken voor échte gasten verzorgen”, zegt Anouk. Chelsea: “Mij lijkt het leuk om voor de inwoners van Wehl een quiz over hun dorp te organiseren.” Het is duidelijk: ideeën genoeg voor de toekomst. “De mensen van het Beatrixcentrum denken heel goed met ons mee. Ze staan overal voor open en dat is erg prettig samenwerken”, sluit Brenda af.

Chelsea Zorn en Brenda Brands.

MEER LEZEN OVER

DEEL DIT ARTIKEL