DE + VAN DE SAMENWERKING MET QING EN CIVON

DIGITALE KOPIE VOOR SLIMME INDUSTRIE

Voor een leek ziet het er misschien uit als speelgoed, maar voor studenten van de opleiding Smart Industry is het serieus studiemateriaal. Tafels vol lego-achtige bouwstenen waarmee zij, samen met partners uit het werkveld, in innovatiecentrum CIVON in Ulft werken aan slimme industrie.

Terwijl de studenten druk bezig zijn met het ontwikkelen van een app waarmee ze iedere vrijdag snel en online het eten van de lunch kunnen bestellen, toont senior docent Smart Industry Jens Beekman zijn gasten de opstelling waar het deze middag om draait. “Hier moet het gaan gebeuren”, zegt hij tegen Kevin Bonke en Bram de Vrught van QING Mechatronics. Het drietal staat bij een opstelling van enkele computers en tafels met daarop bouwwerken van Fisher­technik. “Een hoogwaardig soort technisch lego waarmee constructieve opstellingen gebouwd kunnen worden. En die opstellingen worden vervolgens computergestuurd aangedreven.”

DIGITAL TWIN

Die combinatie maakt het mogelijk om een digitale kopie te maken van een fabriek of machine. “Zo’n digital twin biedt veel voordelen voor de industrie. Bijvoorbeeld om bestaande productie­processen efficiënter te maken of nieuwe machines en de aansturing daarvan te testen. Je kunt dat letterlijk en figuurlijk op een kleinschalig niveau doen”, zegt Kevin. Dat betekent volgens Bram niet alleen dat er veel goedkoper gewerkt kan worden, maar ook sneller. “Een aanpassing in de Fisherfabriek is met een paar eenvoudige handelingen gedaan. Ook de software kun je snel wijzigen. Zo zie je binnen enkele minuten of een aanpassing werkt of niet.”

RELATIEF ONBEKEND

Toch is het werken met een digital twin volgens het drietal nog relatief onbekend. “Vooral in het bedrijfsleven lijkt het nog geen issue, al zien we wel een groeiende interesse”, zegt Kevin. QING ziet de mogelijkheden ervan zeker in en oriënteerde zich op de ontwikkeling. “Het gegeven dat er in Nederland nog geen mbo- of hbo-opleiding is die hierin voorziet, toont wel dat het echt nog in de kinderschoenen staat”, aldus Bram.

“Ik heb ook aangegeven dat ik kan lassen dus als ik een keertje moet inspringen, kan dat”

MATCH MET SMART INDUSTRY

In gesprekken met het Graafschap College ontstond al snel een wederzijdse interesse, en zeker ook wederzijds enthousiasme. “In een digital twin komen mechatronica, werktuigbouwkunde en dataverwerking samen. Een mooie match met de cross-over van drie opleidingen die wij binnen Smart Industry combineren”, zegt Jens.Besloten werd om samen te kijken of en hoe de digital twin onderdeel kan worden van de opleiding. “Dat we daarmee de eerste zijn die het in ons programma opnemen is mooi en past bij het Graafschap College. Maar ik ben vooral blij dat we deze stap samen met een partner uit het werkveld zetten, omdat we daarmee concreet voorzien in een behoefte.”

KENNISMAKEN

In het laatste semester van dit schooljaar gaan eerste- en derdejaarsstudenten Smart Industry werken aan de ontwikkeling van digital twins. Jens: “Dat zal in eerste instantie vooral bestaan uit het kennis­maken met het fenomeen digital twin. Wat behelst het, hoe werkt het en welke vraag of welk probleem wil je ermee oplossen?” Kars de Graaf is een van die studenten. Als hij een kijkje komt nemen bij de opstelling, inspecteert hij direct de Fisherfabriek. “We beginnen maandag aan het semester. Ik ben erg benieuwd hoe de PLC werkt en hoe de Fisherfabriek wordt aangestuurd”, zegt hij, wijzend naar de computeropstelling. Een PLC is een computer die specifiek is ontworpen om machines en processen te beheersen.

STUDENT ALS KENNISPARTNER

Net als Kars kan docent Jens eigenlijk ook niet wachten tot de start van het semester. “Het mooie van dit project is dat we in het onderwijs al op een andere manier kunnen gaan werken. Meer vraag- en opdrachtgestuurd. Door de studenten een vraag voor te leggen die ze zelf moeten oplossen.” Daarmee leidt het Graafschap College studenten niet alleen heel gericht op, maar kunnen ze ook echt als kennispartner ingezet worden tijdens de stages. “Deze groep studenten heeft brede kennis van drie opleidingen en kan van grote meerwaarde zijn voor veel bedrijven in de Achterhoek.”

Van links naar rechts: student Kars de Graaf, docent Jens Beekman en Bram de Vrught van QING.

KENNIS DELEN

Zowel het Graafschap College als QING zijn ervan overtuigd dat de investering in de opleiding belangrijke kennis over en mooie resultaten van digital twins zal opleveren. Jens Beekman: “Die kennis en ervaring willen we vervolgens delen tijdens een bijeenkomst voor geïnteresseerde bedrijven. Zodat zij kennis kunnen maken met het fenomeen en de waarde die het kan hebben voor hun organisatie.” Het Graafschap College roept maak- en industriële bedrijven in de Achterhoek dan ook op om via stages gebruik te maken van de kennis en ervaring van de studenten en de mogelijkheden die de opleiding biedt. “We leiden hier echt professionals voor de toekomst op, maar die toekomst maken we samen. Daarvoor hebben we wel de input en behoeften vanuit het werkveld nodig.”

DEEL DIT ARTIKEL