DE + VAN SMART START EN CONCEPTSTORE DETAILS

BEGIN SLIM, KIES LATER

Student Sharona Barth (links) en praktijkdocent/ondernemer Christel Thuis.

Met de introductie van Smart Start Economie in Bedrijf zet het Graafschap College een belangrijke stap in de ontwikkeling van het beroepsonderwijs. Een stap die zorgt voor studenten die bewuster kiezen en daardoor opgeleid worden tot medewerkers die nog gepassioneerder en nog meer gemotiveerd zijn.

We hebben de naam heel bewust gekozen om daarmee aan te geven dat we onze studenten slimmer laten kiezen naar welke opleiding ze willen doorstromen”, zegt Stella Mutsaers, ­opleidingsmanager bij de sector Economie & Dienstverlening. Alle studenten die na de zomer beginnen aan een van de elf opleidingen binnen de richtingen ­Economie en administratie en Retail en commercie krijgen een breed basisjaar. “Tijdens dat eerste jaar maken ze, ­verdeeld over drie periodes, kennis met alle opleidingen binnen deze richtingen, zodat ze een goed beeld hebben van wat deze inhouden. Daarmee bieden we ze een kans om te ontdekken of de opleiding die ze hebben gekozen echt bij ze past. Als dat niet zo is, kunnen ze aan het einde van het eerste jaar overstappen naar het tweede jaar van de opleiding die ze toch liever willen volgen. Zonder dat ze door die wisseling meteen een schooljaar verliezen.”

KEUZE MOMENT

Door dit definitieve keuzemoment een jaar uit te stellen verwacht het Graafschap ­College dat de studenten gaan ontdekken wat ze echt leuk vinden. “Het kan goed zijn dat studenten al precies weten wat ze willen en bij hun oorspronkelijke keuze blijven. Maar voor een groot deel van deze jongeren geldt dat ze nog geen vastomlijnd plan hebben. Simpelweg omdat ze op die leeftijd vaak nog niet weten wat ze willen worden”, zegt Stella. Doordat ze tijdens hun Smart Start-jaar kennismaken met verschillende opleidingen en beroepen verwacht het Graafschap College dat de studenten antwoord krijgen op de vragen: ‘wat vind ik echt leuk?’ en ‘waar zie ik mezelf na school werken?’. “Die duidelijkheid zorgt voor een bewuste keuze. Een keuze die resulteert in motivatie en enthousiasme en dat is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle ­school- en werkcarrière.”

“Voor studenten is er geen betere leerschool dan de praktijk”

SAMEN MET HET WERKVELD

Essentieel in deze ontwikkeling is de nauwe relatie met het werkveld. Om studenten een goed beeld te geven van een opleiding, is het belangrijk om ze te laten zien wat ze er later mee kunnen. “Dat doe je het beste aan de hand van de praktijk. Bijvoorbeeld door bedrijven te bezoeken of gastcolleges van ondernemers aan te bieden. Ondernemers kunnen de praktijk tonen en een beeld van een beroep geven. Daarom nodigen we ondernemers van harte uit om actief mee te denken.” Een stelling die wordt bevestigd door Henk Janssen, directeur van De Steck in Doetinchem. De Steck is ‘een broedplaats voor onder­nemers die, gefaciliteerd door onderwijs en overheid, tot bloei komen’. “Dat betekent dat wij samen met studenten, waaronder die van het Graafschap College, ondernemers helpen. Door met ze mee te denken, te innoveren en te ontwikkelen. Dat gaat veel verder dan een gewone stage. We brengen expertise naar het bedrijfsleven met een sterke toegevoegde waarde voor ondernemers. En ook voor de studenten, die hun kennis in de praktijk diepgaand kunnen verrijken.”

CONCEPTSTORE DETAILS

Goed voorbeeld daarvan noemt Henk de in januari 2020 geopende concept­store Details in de Boliestraat in het ­Doetinchemse centrum. “Een winkel waarin opleiding en praktijk samenkomen en elkaar versterken. Ideaal voor studenten die er met beide benen in de retailwereld kunnen stappen. Bovendien biedt de winkel andere ondernemers in het centrum de kans om gebruik te maken van de kennis die de opleiding met hen kan delen.” Als praktijkdocent aan het Graafschap College en overbuurvrouw van Details in de Boliestraat ervaart Christel Thuis die ‘win-win’ zelf ook. “Voor studenten is er geen betere leerschool dan de praktijk, waarin je ook echt verantwoordelijk bent voor zaken als inkoop, inrichting, marketing en verkoop”, zegt de eigenaresse van Daily Women’s Wear.

Henk Janssen en Stella Mutsaers.

ONDERNEMERS DOE MEE

Vanuit haar eigen ervaring als praktijk-docent en ondernemer roept Christel Thuis collega-ondernemers op om bij te dragen aan de onderwijsontwikkeling binnen het Graafschap College. “Deel je kennis, profiteer van de vernieuwende ideeën uit het onderwijs. We zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze mede­werkers van morgen.” Henk Janssen en Stella Mutsaers delen die mening. “Verleid studenten en daag ze uit mee te denken over jouw vraag of droom”, zegt Henk. “Opleiden is een gezamenlijke ambitie voor onderwijs en bedrijfsleven”, benadrukt Stella. “Door als ondernemer mee te denken en studenten te betrekken bij jouw bedrijf, kun je dat onderwijs mede vorm­geven. Maak gebruik van die invloed.”

BREED ASSORTIMENT

Als ondernemer ziet ze ook de toegevoegde waarde van de winkel, waar een variëteit aan producten wordt aangeboden. Mode, wonen, food, er is door studenten en begeleiders een breed assortiment samengesteld. Christel: “Door de coronacrisis moest de deur halverwege maart helaas dicht, maar in de eerste maanden na de opening was al goed te zien dat het concept werkt. Voor studenten, maar ook voor ons als ondernemers. De dynamiek van de winkel voegt iets toe aan de Boliestraat. Door bovendien artikelen uit andere winkels aan te bieden, hebben andere ondernemers een mooie directe link met Details."

ALLE FACETTEN

Die link heeft student Sharona Barth persoonlijk ervaren. “Ik ben vooral in de voorbereiding bij Details betrokken geweest. Erg leuk, want ik doe de opleiding Manager retail niveau 4. Dit was voor mij dus een unieke kans om echt kennis te maken met alle facetten die bij het ondernemerschap horen. Van het kiezen van een assortiment tot het leggen van contacten met leveranciers, spullen inkopen, logistiek, nadenken over de inrichting en looproutes in de winkel, de aankleding en de presentatie." Wat Sharona vooral interessant vond, was dat de studenten echt verantwoordelijk waren voor de voorbereidingen. “Best spannend, omdat je weet dat het niet voor een schoolproject is, maar voor een echte winkel. Maar dat maakte het voor mij alleen maar leuker.” Al is het ondernemerschap niet helemaal nieuw voor Sharona. “Ik heb al een eigen bedrijf, Shaba Design. Ik maak en verkoop gepersonaliseerde huisnummerborden.”

EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID

Christel ziet die eigen verantwoordelijkheid als meerwaarde voor de studenten. “Dit is echt meer dan een stage-opdracht, dit gaat om echt ondernemen. Vanzelfsprekend wel onder begeleiding van docenten en betrokken ondernemers, maar zolang het niet nodig is, zitten wij er niet tussen.”

WERK AAN DE WINKEL

Met de opening van Details ging een lang gekoesterde wens van docenten Christel de Winter en Annie Slotboom in vervulling. “We zijn heel blij met deze contextrijke en realistische leeromgeving. Hier kunnen studenten kennismaken en ervaring opdoen met alle facetten van het retailvak. Zo worden ze betrokken bij de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het overleg met gemeente en citymanagement. Ik ben trots dat we Details samen met enthousiaste ondernemers en partners hebben gerealiseerd. Ze hebben vertrouwen in dit onderwijsconcept”, aldus Annie. Christel vult aan: “We willen niet concurreren met de plaatselijke ondernemers, maar juist van elkaar leren en elkaar inspireren. Samen de bezoeker van de binnenstad van Doetinchem een beleving bieden én natuurlijk goede retailers voor de toekomst opleiden. We staan voor lokaal, duurzaam en innovatief en dat slaat aan, merken we.” Christel en Annie blijven nadenken over de toekomst. “De ontwikkelingen in de retailbranche gaan razendsnel. Daarom is het essentieel om ons onderwijs voort­durend te vernieuwen, zodat het blijft aansluiten op de praktijk”, zegt Annie. De samenwerking met ‘Future Store Arnhem’ biedt nieuwe kansen. “Producenten, merken, retailers en onderwijs maken daar in een real life omgeving kennis met de nieuwste digitale mogelijkheden in de retailbranche. Naast onze fysieke winkel in Doetinchem willen we straks ook online ondernemen. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel”, sluit Christel af.

Christel de Winter (links) en Annie Slotboom tijdens de opening van de winkel op 21 januari 2020.

Christel de Winter (links) en Annie Slotboom tijdens de opening van de winkel op 21 januari 2020.

WERK AAN DE WINKEL

Met de opening van Details ging een lang gekoesterde wens van docenten Christel de Winter en Annie Slotboom in vervulling. “We zijn heel blij met deze contextrijke en realistische leeromgeving. Hier kunnen studenten kennismaken en ervaring opdoen met alle facetten van het retailvak. Zo worden ze betrokken bij de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het overleg met gemeente en citymanagement. Ik ben trots dat we Details samen met enthousiaste ondernemers en partners hebben gerealiseerd. Ze hebben vertrouwen in dit onderwijsconcept”, aldus Annie. Christel vult aan: “We willen niet concurreren met de plaatselijke ondernemers, maar juist van elkaar leren en elkaar inspireren. Samen de bezoeker van de binnenstad van Doetinchem een beleving bieden én natuurlijk goede retailers voor de toekomst opleiden. We staan voor lokaal, duurzaam en innovatief en dat slaat aan, merken we.” Christel en Annie blijven nadenken over de toekomst. “De ontwikkelingen in de retailbranche gaan razendsnel. Daarom is het essentieel om ons onderwijs voort­durend te vernieuwen, zodat het blijft aansluiten op de praktijk”, zegt Annie. De samenwerking met ‘Future Store Arnhem’ biedt nieuwe kansen. “Producenten, merken, retailers en onderwijs maken daar in een real life omgeving kennis met de nieuwste digitale mogelijkheden in de retailbranche. Naast onze fysieke winkel in Doetinchem willen we straks ook online ondernemen. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel”, sluit Christel af.

KRINGBEWUSTZIJN

De samenwerking tussen ondernemers en de richtingen Economie en administratie en Retail en commercie van het Graafschap College is een goed voorbeeld van de bron 'kringbewustzijn'. Ondernemers worden door het Graafschap College nauw betrokken bij de invulling én uitvoering van het onderwijs. Ook zij voelen zich verantwoordelijk voor het ‘grote geheel’, namelijk het opleiden van toekomstige beroepskrachten voor hun branche.

- Sarien -

DEEL DIT ARTIKEL