Als Waleed Jazirali via een vriend hoort dat er mogelijkheden zijn om via een nieuw project een opleiding tot logistiek medewerker te volgen, is hij direct enthousiast. Nog geen jaar later werkt hij vol passie bij Rensa. “Hier ligt mijn toekomst.”

De 35-jarige Waleed heeft, tot zijn vlucht naar Nederland in 2015, in Syrië en Burkina Faso als supervisor bij logistiek dienstverlener Aramex (vergelijkbaar met DHL) gewerkt. “Logistiek is een mooie sector om in te werken. Er gebeurt veel en je moet nauwkeurig en hard werken. Rensa is bovendien heel goed voor me en ik heb leuke collega’s van wie ik veel leer.”

BELANGRIJKE VOORWAARDE

Samen met zijn leidinggevende Sander Weijermars neemt Waleed even de tijd om over zijn bbl-opleiding te praten. “Je merkt dat Waleed erg graag wil leren en dat is een belangrijke voorwaarde bij studenten. Wij werken al vele jaren tevreden samen met het Graafschap College als het gaat om de reguliere bbl-opleidingen”, aldus de teamleider Logistiek. Toen het nieuwe project voor anderstaligen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werd voorgesteld, wilde Rensa daar graag aan deelnemen. “Los van het feit dat we in de logistiek met een continu tekort aan personeel zitten, zien we het ook als maatschappelijke taak om met name statushouders te betrekken bij het arbeidsproces”, aldus Weijermars.

“De studenten moeten zich ook op school bewijzen, krapte op de arbeidsmarkt of niet”

LOGISTIEK MEDEWERKER

Waleed is een van de achttien studenten die vorig jaar als eerste groep begonnen aan de opleiding Assistent logistiek. Inmiddels heeft hij zijn Entree-diploma (niveau 1) binnen. “Ik ga zeker door voor niveau 2. Ik wil nog veel meer leren en misschien wil ik in de toekomst zelfs wel een hbo-studie gaan doen. Maar eerst zorgen dat ik vooral mijn Nederlands verder verbeter, want dat blijf ik nog wel lastig vinden.” Weijermars vult aan: “Communicatie is erg belangrijk op de werkvloer. In een magazijn is continu veel actie en beweging. Van rondrijdende hef- en reachtrucks tot collega’s die met behulp van elektrische pallettrucks orderpicken. Daarvoor moet je wel een bepaalde basiskennis hebben van de taal op de werkvloer, zeker in verband met de geldende veiligheids- en werkprocedures. Daarop heeft het Graafschap College in dit project overigens heel goed ingespeeld.”

BEWIJZEN

Waleed legt uit dat de studenten voor die basiskennis de eerste drie maanden van de opleiding naar school gingen. “Na die drie maanden werkten we iedere week vier dagen bij onze leerbedrijven en gingen we één dag naar school.” “Belangrijk, want de studenten moeten ook op school hun kennis opdoen”, zegt Sander Weijermars. “Wij vragen veel van onze medewerkers, dus ook van degenen die nog in opleiding zijn. Ze moeten zich ook op school bewijzen. Krapte op de arbeidsmarkt of niet.”

VOORBEELD

Over Waleed maakt Weijermars zich totaal geen zorgen. “Ik hoef hem nooit te vragen naar de voortgang van een verslag of opdracht. Waleed levert zijn werk echt altijd heel stipt en tijdig in. Daar kunnen veel andere studenten een voorbeeld aan nemen”, klinkt het lachend. De bescheiden Waleed ontvangt het compliment zichtbaar trots. “Ik heb het hier enorm naar mijn zin en vind het werk leuk en uitdagend. Bovendien is het een mooie kans om geld te verdienen met mijn passie.”

‘MOOIE SAMENWERKING’

Hoe kunnen we enerzijds het personeelstekort in de logistiek aanpakken en aan de andere kant mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk begeleiden? Die vraag ligt aan de basis van het succesvolle project waaraan Waleed Jazirali deelneemt. “Een mooie samenwerking tussen bedrijfsleven, overheden, uitzendbureaus, maatschappelijke organisaties en het Graafschap College”, aldus Debby Heltzel, coördinator arbeidsmarkt van het Loopbaanplein, onderdeel van het Graafschap College. Het project vloeit voort uit gezamenlijk overleg tussen bedrijfsleven, het Loopbaanplein en negentien uitzendorganisaties. Debby Heltzel: “Binnen dit overleg wordt bekeken hoe we moeilijk plaatsbare doelgroepen uitzicht kunnen bieden op betaald werk. Zoals anderstaligen en mensen met een arbeidsbeperking.” Speciaal voor dit project werd door Hans Assink, Opleidingsmanager Entree, een aangepast opleidingsprogramma ontworpen. “Vervolgens hebben we samen met Adecco, Timing, Mark Limbeek Personeelsdiensten en Start People kandidaten en stagebedrijven gekoppeld. Zij treden ook op als werkgever van de studenten tijdens de opleiding. Ze betalen ook het lesgeld en de werkschoenen van de studenten. Een goed voorbeeld van de enorme betrokkenheid van alle deelnemers aan het project”, aldus Hans Assink.

DEEL DIT ARTIKEL