TWEE WERELDEN COMBINEREN

DOCENT ÉN VERPLEEGKUNDIGE

Ruim twintig jaar geleden kwam Monique Wissing als docent verpleging en verzorging in dienst van het Graafschap College. Ze werkte toen al geruime tijd als verpleegkundige op Dekkerswald, onderdeel van het Radboud UMC, in Groesbeek.

Monique: “Ik had de behoefte me verder te ontwikkelen. Omdat het begeleiden van verpleegkundigen in opleiding mij boeide en ook nog eens goed afging, besloot ik de lerarenopleiding te volgen. Mijn stage als docent liep ik op het Graafschap College. Van het één kwam het ander... Nadat ik de lerarenopleiding succesvol had afgerond, bood het Graafschap College mij een baan aan. Mijn werk als verpleegkundige heb ik nooit opgegeven, maar ik besloot beide banen te combineren.” Voor Monique Wissing is het een ideale manier om up-to-date te blijven. “De zorg verandert voortdurend. Zeker de afgelopen jaren. Denk bijvoor­beeld aan nieuwe inzichten over de verzorging van patiënten, de ontwikkeling naar het meer centraal stellen van de patiënt en de digitalisering in de zorg. Ik volg ontwikkelingen op de voet door er veel over te lezen en de media te volgen, maar als verpleegkundige maak ik veranderingen ook vanuit de praktijk mee.”

KENNIS DELEN

De kennis en ervaring die Monique in de praktijk opdoet, gebruikt ze in het onderwijs. “Enerzijds om studenten voor te bereiden op hun werk in de zorg. De échte verhalen en voorbeelden spreken hen aan en zijn bovendien erg leerzaam. Anderzijds om mee te denken over de ontwikkeling van het onderwijs, zodat het blijft aansluiten op de behoeften van het werkveld. Omgekeerd kan ik mijn collega’s in het werkveld bijpraten over de ontwikkeling die het onderwijs doormaakt”, vertelt Monique Wissing.

“Hybride docenten zijn de toekomst”

STUDENT VERSUS PATIËNT

Twee banen zorgen ook voor een prettige afwisseling. “In mijn werk op school, dat ik drie dagen per week doe, staat de student centraal. Gezonde jonge mensen, die zich voorbereiden op hun toekomst als verpleegkundige of verzorgende. Het geeft mij veel voldoening om hen hierbij te begeleiden. Iedere student is anders en maakt zijn of haar eigen leerproces door. Dat vind ik heel boeiend. Iedere keer ben ik weer trots als studenten aan het eind van de rit hun diploma in ontvangst nemen. In het ziekenhuis, waar ik gemiddeld één dag per week werk, draait alles om de patiënt. De patiënten waar ik mee te maken heb, hebben een longziekte. Wat ik mooi vind aan mijn werk als verpleegkundige is dat ik deze mensen kan helpen door ze de zorg te geven die ze nodig hebben. Als ze aan het eind van mijn dienst vragen of ik er de volgende dag weer ben, weet ik dat ik mijn werk goed heb gedaan. En dat voelt goed.”

VEEL VOORDELEN

Wat Monique Wissing betreft, zijn hybride docenten dan ook de toekomst. “In het onderwijs zijn we gebaat bij mensen die zich goed kunnen inleven in het werkveld en in de zorg kan het deels een oplossing zijn voor het personeelstekort dat steeds groter wordt. Ook voor je persoonlijke ontwikkeling biedt het veel voordelen. En niet te vergeten, het is ook vooral erg leuk om afwisseling te hebben in je werk. Het is soms wel druk en het vraagt de nodige organisatie, maar gelukkig heb ik twee werkgevers die daar begrip voor hebben en mij de ruimte geven om een goede invulling aan mijn beide banen te geven”, sluit Monique Wissing af.

UITDAGINGEN

Hybride docenten, zoals Monique Wissing, combineren hun docentschap met een baan bij een bedrijf of instelling of een baan als zelfstandige. Op dit moment telt Nederland zo’n 50.000 hybride docenten. Bij het Graafschap College neemt het aantal medewerkers toe dat én voor de klas staat én werkzaam is in het werkveld. Deze ontwikkeling past bij de uitdagingen waar het onderwijs in Nederland en dus ook het Graafschap College de komende jaren voor staat:

• De noodzaak om de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden. Vernieuwend onderwijs is daarbij onmisbaar.

• Voldoende docenten die dit onderwijs in praktijk kunnen brengen.

• Afwisseling, brede ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden steeds belangrijker. Steeds minder mensen kiezen voor één baan voor het leven. Jonge professionals kijken tegenwoordig anders tegen werk en hun carrière aan.

MEER LEZEN OVER

HYBRIDE DOCENT WORDEN? WIJ GAAN GRAAG MET U IN GESPREK!

Bent u professional in een bedrijf of instelling, heeft u een achtergrond op het gebied van techniek, informatica, economie, dienstverlening, zorg, welzijn of sport en beschikt u minimaal over een afgeronde hbo-opleiding? Of vertegenwoordigt u een bedrijf en wilt u de mogelijkheden op het gebied van samenwerking en duurzame inzetbaarheid voor uw medewerkers verkennen? Wij gaan graag met u in gesprek om de mogelijkheden te bespreken en te onderzoeken of het hybride docentschap kansen biedt! Neem contact op met Mireille Bomers, coördinator werving & selectie bij het Graafschap College (m.bomers@graafschapcollege.nl of tel. 088-3241517).

DEEL DIT ARTIKEL