Op je 18e al 'gaan' voor je droombaan? Aron Schreurs doet het gewoon. Hij is bijna klaar met zijn bbl-opleiding Chauffeur wegvervoer (niveau 2) aan het Graafschap College en rijdt al zelfstandig op een vrachtwagen. Op naar een mooie toekomst.

Als klein jongetje zag Aron al een carrière voor zich als vrachtwagenchauffeur. “Mijn vader was chauffeur en als het maar even kon, ging ik met hem mee. Ik vond dat veel leuker dan naar school gaan.” De vrijheid en zelfstandigheid van het werk trekken hem erg aan. “Natuurlijk heb je je adressen waar je moet leveren, maar je hebt hierbij wél veel ruimte voor je eigen invulling. Daarnaast is elke situatie anders. Je komt verschillende verkeerssituaties tegen en de locaties waar je moet laden of lossen wisselen ook. De ene keer heb je veel ruimte, de andere keer is de tijd krap. Een groot verschil met de opleiding Metaalbewerken die ik hiervoor deed. Daar voerde ik aan de freesbank honderd keer dezelfde handelingen uit.”

DAGJE SOCIAAL

Aron koos bewust voor de combinatie werken-leren. “Tijdens mijn opleiding Metaalbewerken merkte ik al dat ik geen vijf dagen achter elkaar in de schoolbanken wil zitten. Ik had grote moeite om me te concentreren.

Als ik nu naar school ga, vind ik dat leuk. Het is echt mijn ‘dagje sociaal’. Ik deel ervaringen met mijn studiegenoten en we maken lol samen, maar het is ook hard werken. We moeten bijvoorbeeld drie toetsen in een half jaar halen voor het rijbewijs. Lukt dat niet, dan loop je al achter.”

WISSELEN VAN WERKGEVER

Aron is in dienst van uitzendbureau Seesing Personeel. Toen hij startte met zijn bbl-opleiding introduceerde Seesing Personeel hem bij transportbedrijf Knufing. Daar leerde hij allerlei werkzaamheden die gedaan moeten worden als voorbereiding op het transport, zoals pakketten samenstellen en trailers verplaatsen. “Knufing houdt zich bezig met bouwtransport en dat ligt in de winterperiode bijna stil. Daardoor kon ik geen rij-ervaring opdoen. Daarnaast liep het werk daar terug. Ik moest op zoek naar een ander leerbedrijf. Seesing Personeel heeft mij hierbij goed geholpen. Via hen kon ik terecht bij transportbedrijf Roemaat en kon ik mijn bbl-opleiding daar voortzetten.”

“Al na drie dagen mocht ik zelfstandig de weg op”

AL SNEL VERTROUWD

Het werken bij Roemaat bevalt Aron erg goed. “Ik mocht hier meteen op de vrachtwagen. Eerst drie dagen onder begeleiding van een ervaren chauffeur, daarna mocht ik al zelfstandig de weg op. Dat was in het begin wel wennen. Dan bedenk je je ineens: 'Waar moet ik ook alweer heen en wat moet ik allemaal doen voordat ik de weg op kan?' Maar het voelde al snel vertrouwd. Via een soort satellietsysteem kan Roemaat me volgen. Ze houden bijvoorbeeld in de gaten hoeveel tijd ik nodig heb voor het laden en lossen. Mocht dat te lang duren, dan nemen ze contact op om te vragen hoe het gaat.

Zelf kan ik via het systeem ook contact opnemen met Roemaat als ik vragen heb. Dat werkt prima.”

NOG VEEL BIJLEREN

Aron wil ook in de toekomst vrachtwagen­chauffeur blijven. “Eerst wil ik veel rijervaring opdoen. En ooit ga ik misschien wel werken als internationaal chauffeur. Het lijkt me mooi om op die manier veel van de wereld te zien. Als chauffeur kun je nog veel bijleren. Er zijn zoveel typen transport. Ik wil mijn ADR-certificaat gevaarlijke stoffen graag halen. Dan kan ik meer verschillende vrachten vervoeren. Ook dit kan ik doen bij het Graafschap College. Ik hoef dus nooit stil te zitten!"

BBL'ERS HEBBEN VEEL TE BIEDEN

Op dit moment hebben transport­bedrijven te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Het is lastig om goede chauffeurs binnen te halen. Aron vindt dat bbl’ers deze bedrijven veel te bieden hebben: “In het begin hebben ze natuurlijk nog geen ervaring en moeten ze begeleid worden, maar je krijgt hier veel voor terug. Bbl’ers zijn vaak jong. Jonge mensen kun je sturen en opleiden op de manier die past bij je bedrijf. Daarnaast pikken jongeren nieuwe werkzaamheden en technieken snel op.”

DEEL DIT ARTIKEL