Hoe vertaal je de aangescherpte strategische koers van het Graafschap College – ‘samen leren delen’ – naar de dagelijkse praktijk van talentontwikkeling in de lessen? Die vraag staat centraal aan tafel in het opleidingsrestaurant, waar drie gasten op uitnodiging van Sarien Shkolnik genieten van drie verrassende gerechten.

Voordat Sarien, vice-voorzitter van het college van bestuur, en haar gasten Dagmar Blom, Sara Vriezen en Nono Poels echter aan tafel kunnen, melden ze zich eerst in de keuken van de school. Daar gaan ze onder leiding van docent Dennis en student Rick Rensink zelf aan de slag. De deelnemers hebben ieder twee ingrediënten aangeleverd op basis waarvan Dennis de gerechten heeft samengesteld. “Dat was nog best een uitdaging, maar ik denk dat er verrassende en lekkere gerechten op tafel komen”, zegt de docent lachend. Om de verrassing zo groot mogelijk te houden, is aan de deelnemers gevraagd om hun ingrediënten niet vooraf met elkaar te delen. “Ik ben niet alleen benieuwd wat Dennis ervan gemaakt heeft, maar ook welke ingrediënten jullie hebben aangedragen”, zegt Sarien, die zelf knoflook en hummus terug wil zien. “Knoflook is een echte oppepper. Geeft pit aan een gerecht. Bovendien is het een ingrediënt om samen te gebruiken, want dan heeft niemand er last van”, klinkt het lachend aan de werkbank, waar het viertal ondertussen is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden.

“Met talent alleen kom je er niet. Je moet je blijven inzetten en blijven volharden om te groeien”

SAMEN DELEN

De hummus is een ‘alleskunner’ omdat het - door verschillende smaken en ingrediënten toe te voegen - ‘overal bij kan’. “Maar het belichaamt vooral het samen delen. Overgekomen uit het Midden-Oosten, waar iedereen samen aan de tafel zit en het eten deelt.” Ook voor Sara, docent in de sector Zorg, Welzijn & Sport, is samen delen een argument geweest om een ingrediënt te kiezen: de blauwe bes. “Wij zijn thuis echte fruitfans. En vooral de blauwe bes is erg geliefd. Maar hij is ook best prijzig, dus als we ze in huis hebben, moeten we echt eerlijk samen delen.” Het tweede ingrediënt dat ze inbrengt, is de aardappel. “Die staat in mijn ogen voor talent. Een ogenschijnlijk eenvoudig en simpel ingrediënt, maar wel een die alle invloeden en ‘concurrenten in de keuken’ heeft overwonnen.” Terwijl Sara samen met Sarien druk is met de rode puntpaprika en avocado, meldt Dennis zich met de aardappels bij het tweetal. “Dit was toch een van jouw ingrediënten? Dan mag je die snijden tot een fijne brunoise. Eens kijken hoe het met jouw keukentalent gesteld is”, luidt de opdracht van de chef. Dat Sara niet weet wat brunoise is, blijkt geen probleem: student Rick schiet snel te hulp.

UITDAGEND

Tegenover Sarien en Sara staan Dagmar, opleidingsmanager Maatwerk van de sector Educatie & Participatie, en Nono. Nono is een van de drie innovatiedocenten van het Graafschap College, auditor en docent en studieloopbaanbegeleider bij Mijn School. Ook de ingrediënten van dit duo zijn zorgvuldig uitgekozen. “Ik heb tagliatelle en ei ingebracht. De tagliatelle staat voor mij symbool voor samen delen. Ieder een uiteinde van de sliert en dan naar elkaar toe eten. En dan vind ik spaghetti wat gewoontjes, daar had ik geen zin in. Dat Dennis er nu een tagliatelle van snijbonen van maakt, is helemaal verrassend”, zegt Dagmar. Het ei koppelt ze aan talent. “Hiervoor hoef je ogenschijnlijk geen talent te hebben. Het is een product zonder kader. Iedereen kan met haar of zijn talent een ei bakken of koken.” Maar ‘chef Dennis’ heeft voor Dagmar een uitdagende variant bedacht. “Wel eens een eidooier gerookt?” Collega Nono is druk met het snijden van de snijbonen tot een groene tagliatelle. Haar overburen zijn druk met ‘haar’ ingrediënten: rode puntpaprika en avocado. “Twee vruchten waarmee zowel eenvoudige als zeer complexe en fantasievolle maaltijden gemaakt kunnen worden. Ze staan voor mij persoonlijk ook voor de komst van nieuwe culturen en de invloeden daaruit.”

Dagmar Blom met tagliatelle en ei

Dara Vriezien met aardappel en blauwe bes

Nono Poels met avocado

Sarien met knoflook en houmous

LEVENDIGE DISCUSSIE

Tijdens de drukke werkzaamheden in de keuken ontstaat een levendige discussie over de vraag wat talent nu eigenlijk is. Is het aangeboren of aangeleerd? En betekent talent altijd alleen maar 'bovengemiddeld'? “Dat laatste zeker niet. Iedereen heeft haar of zijn eigen talent. Dat talent ligt op verschillende vlakken en niveaus, maar het is zeker geen kwestie van alleen maar de bovengemiddelde prestatie”, zegt Dagmar overtuigend. “Best wel jammer dat het soms lijkt alsof er in de samenleving alleen aandacht is voor die groep van toptalenten. Talent is veel meer dan de schoolprestatie alleen”, vult Sara aan. Een mening die breed wordt gedragen. “Het is alleen wel aan ons als opleidingscentrum om dat talent op al die niveaus te zien en te bevorderen. Iedere student moet wat dat betreft gezien worden en zich veilig genoeg voelen om dat talent verder te ontwikkelen”, zegt Sarien. Volgens Dagmar is doorzettingsvermogen wel een belangrijke voorwaarde om talent verder te ontwikkelen. “Met talent alleen kom je er niet. Niet als student, maar ook niet als docent. Je moet je blijven inzetten en blijven volharden om te groeien. Durven om fouten te maken en daarvan te leren. Op school, tijdens je stage en op andere momenten.”

SAMEN IN DE REGIO

Even later wordt aan tafel vol enthousiasme verder gesproken over de kleurrijke en smaakvolle creaties die de bediening van het restaurant – namens de keukenbrigade – vakkundig presenteert. Maar ook over de talenten die het Graafschap College in huis heeft en de manier waarop dat talent – in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen – wordt gestimuleerd. Die samenwerking met het ‘werkveld’ is belangrijk. Sarien: “Wij stellen ons als opleiding kwetsbaar op en luisteren naar de partners waarmee we samenwerken. Zij weten als geen ander waar op de werkvloer behoefte aan is en welke talenten zij zoeken. Met die informatie kunnen wij ons aanbod aanpassen aan die vraag en zo talent koppelen aan organisaties en bedrijven. En dat talent kan vervolgens binnen die bedrijven verder groeien.”

“Wij stellen ons als opleiding kwetsbaar
op en luisteren naar de partners waarmee
we samenwerken”

EUREGIONALE PARTNER

Sarien: “Ik word enorm enthousiast als ik zie hoe we binnen het Graafschap College vorm geven aan die ontwikkeling. Studenten, docenten en de mensen en bedrijven in het werkveld. Zo maken we samen mogelijk dat het Graafschap College uitgroeit tot dé Euregionale partner voor 'een leven lang ontwikkelen'. En dat delen daarbij centraal staat, hebben we eerder in de keuken en hier aan tafel ook weer gezien. Zoals Mirjam Koster tijdens de recent gehouden Leiderschapsdag al zei: Delen is echt het nieuwe vermenigvuldigen en daarvoor moeten we samen leren delen. Binnen de muren van het Graafschap College, maar zeker ook daarbuiten.”

Amuse: brood met hummus.

Voorgerecht: tagliatelle van snijboon met gerookte eidooier en pistacheschuim.

Hoofdgerecht: gepofte puntpaprika met avocado, aardappelkaantjes en knoflook.

Nagerecht: blauwe bessen compote geserveerd met
vanille ijs.

STUDIESUCCES MET LEERORKEST

Twee belangrijke voorwaarden voor de ontwikkeling van talent zijn doorzettingsvermogen en lef. Een goed voorbeeld daarvan is het Leerorkest dat innovatiedocent Nono opzet. “Hierin zitten studenten en docenten. Iedereen die mee wil doen is welkom. Voorwaarde is wel dat iedere deelnemer een voor hem of haar onbekend instrument gaat bespelen. Op die manier creëren we voor alle orkestleden dezelfde beginsituatie: een nulpunt. Tijdens de repetities zijn we vervolgens samen bang om fouten te maken, ervaren we allemaal ontwikkeling en groei, hoe we samen leren en ook mooie resultaten kunnen boeken.” Het orkest vloeit voort uit onderzoek dat Nono doet naar de uitval in de doorstroom van studenten van vmbo via mbo naar het hbo. Sarien: “Het geweldige aan dit project is dat de studenten competenties ontwikkelen die nodig zijn in het hbo. Voorbereiden, luisteren, samenwerken, maar vooral: durven. Durven om fouten te maken, want daarvan leer je. De mensen die zich voor het orkest aanmelden zijn echte lefgozers!”.

ACHTER DE SCHERMEN...

DEEL DIT ARTIKEL