Cor Mulder is bijna veertig jaar docent elektrotechniek. Het grootste deel van zijn carrière werkt hij op het Graafschap College. Hij verzorgt theorie- en praktijklessen aan niveau 2-studenten en begeleidt hen tijdens hun stage.

Studenten dát zetje geven waardoor ze zich in de maatschappij zelfstandig kunnen redden. Daar haalt Cor voldoening uit. “Ik vind het boeiend om studenten te zien groeien. Vanwege mijn rol als stagebegeleider kom ik veel bij bedrijven in de regio. Het doet me altijd goed als ik daar oud-studenten tegenkom en ze aan het werk zie. Dan denk ik: daar heb ik mijn steentje aan bijgedragen”, vertelt Cor trots.

DUBBELROL

Vorig schooljaar heeft Cor, samen met studenten, met veel passie gewerkt aan een mooi en uniek project. “Studenten hebben twee duurzame en zelfvoorzienende tiny houses gebouwd. Ik had een dubbelrol in het project. Aan de ene kant begeleidde ik studenten tijdens de bouw, aan de andere kant was ik opdrachtgever. De twee huisjes staan sinds half juli namelijk bij mij in de achtertuin”, aldus Cor.

DOCENT EN PLEEGVADER

Door nieuwe (industriële) bouwmethoden en innovaties in de installatietechniek verandert de wereld van de gebouwde omgeving razendsnel. Er is behoefte aan nieuwe medewerkers die actief kunnen samenwerken met en tussen verschillende disciplines, zodat duurzame, toekomstgerichte en generatiebestendige gebouwen gerealiseerd kunnen worden.


“Met ons onderwijs spelen we in op deze ontwikkeling en behoefte, onder meer door met studenten van verschillende opleidingen gezamenlijk projectmatig aan een opdracht te werken”, legt Cor uit. “Naast mijn baan als docent run ik samen met mijn vrouw een gezinshuis. Op dit moment wonen er vijf pleegkinderen bij ons in huis, twee meisjes en drie jongens. Het zijn kinderen die veelal door justitie uit huis zijn geplaatst. Wij ontfermen ons over deze jongeren, totdat ze er klaar voor zijn om zelfstandig te gaan wonen. Onze oudste pleegdochter is inmiddels 19 jaar.

“Ik wil studenten dát zetje geven
waardoor ze zich in de maatschappij zelfstandig kunnen redden”

Ze was toe aan een volgende stap richting zelfstandigheid, maar volledig op zichzelf wonen was nog een halte te ver. Het idee ontstond om twee tiny houses in onze tuin te plaatsen, waar onze pleegdochter en straks ook onze andere pleegkinderen, langzaam kunnen wennen aan een volledig zelfstandig leven.”

KANS VOOR ALLE PARTIJEN

“Toen we ons verder in dit idee verdiepten, merkten we dat het laten bouwen van de huisjes door een professioneel bouwbedrijf erg kostbaar was. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat het voor onze studenten juist een prachtige opdracht zou zijn.

Immers, de opdracht past perfect binnen de visie van ons onderwijs. Mijn opleidingsmanager en collega-docenten waren direct enthousiast. In november vorig jaar is het project, waarin we nauw hebben samengewerkt met Bouwmensen Gelderland Oost, InstallatieWerk Didam en Vivax Housing, dan ook van start gegaan”, aldus Cor. Een uniek project, waarin studenten de kans hebben gekregen om kennis op te doen van het hele bouwproces. Maar ook een project dat de samenwerking en innovatie met het bedrijfsleven in de gebouwde omgeving stimuleert. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en systemen en er werd, onder andere met betrekking tot de benodigde materialen, nauw samengewerkt met regionale partners.

LEUK EN LEERZAAM

Nu, bijna een jaar later, kijkt Cor trots terug op het project. “We hebben het voor elkaar gekregen. De twee tiny houses staan bij ons in de achtertuin.” Toch is het geen makkelijk traject geweest. Cor vertelt: “Het was een complexe opdracht voor onze studenten. Omdat de huisjes daadwerkelijk voor bewoning zijn bestemd, heb je te maken met strenge kwaliteitseisen. Het gebrek aan ervaring van studenten komt dan om de hoek kijken. Er was dus intensieve begeleiding nodig. Bovendien heeft het project meer tijd gekost dan we vooraf hadden ingeschat. Door de aantrekkende economie kregen veel van onze studenten de kans om hun opleiding te combineren met een baan bij een installatie- of bouwbedrijf. Op zich een positieve ontwikkeling natuurlijk, maar daardoor konden zij niet langer aan het project deelnemen en liepen we vertraging op. Maar ondanks dat ben ik heel tevreden. Het was zowel voor studenten als voor ons als docenten heel leuk én bovenal heel leerzaam.”


BEKIJK DE TINY HOUSES

DEEL DIT ARTIKEL